Big data kan Enquêtedruk bij ondernemers wegnemen

In Nieuws

In het cao-dashboard worden verzamelde date uit een online applicatie voor salaris- en personeelsadministratie slim gecombineerd met openbare data. Dit smaakt naar meer.

Meten is weten: Elke ondernemer heeft behoefte aan kengetallen. Bedrijfseconomische kengetallen die inzicht geven in de liquiditeit, solvabiliteit en rentabiliteit van zijn onderneming. Maar ook kengetallen die hem informatie geven over zijn personeel: personeelsopbouw, ziekteverzuim, loonkosten, et cetera. Door vergelijking van die kengetallen met gegevens over de branche weet hij hoe hij ervoor staat ten opzichte van zijn naaste concurrenten. Er zijn verschillende bronnen voor dit soort gegevens: CBS-cijfers, sectoranalyses van banken en uiteraard de brancheorganisatie of een daaraan verwante leverancier. Ook beleidsmakers en brancheorganisaties hebben behoefte aan kengetallen zodat ze inzicht hebben in werkgelegenheidsontwikkelingen. Kan al gesproken worden over herstel van de economie? Welke sectoren laten de eerste tekenen van herstel zien. In welke sectoren doen zich baanopeningen voor, voor welke functies ontstaan vacatures? En in welke sectoren blijft de banengroei achter bij de verwachtingen?